بسم الله الرحمن الرحیم 

05 مهر, 1399

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

«هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت»

ورود به اکانت شما

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا بخاطر بسپار

تحصيلات تكميلي

کارشناسی ارشدآموزش پرستاری (گرایش داخلی- جراحی) Medical-surgical Nursing (MSc)

تعریف رشته: رشته پرستاری (داخلی – جراحی) شاخه ای از رشته پرستاری است که به تربیت پرستاران متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از بیماریهای در مواجهه با مشکلات و بیماریهای داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مددجویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبتی می پردازند.

تاریخچه و سیر تکاملی دوره در جهان و ایران: همگام با توسعه دانش و تکنولوژی و نیاز به اعتلاء خدمات در نظام سلامت و رفاه اجتماعی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی - جراحی در بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا نظیر کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و سایر کشورهای پیشرفته دایر گردید. در ایران با حمایت وزارت علوم و آموزش عالی وقت از سال 1354 مجوز برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری که به همت پیشکسوتان این رشته خانم ها شفیقه هروآبادی و دکتر سادات سید باقر مداح در انجمن پرستاری ایران تهیه و تدوین شده بود به مراکز آموزش عالی پرستاری دانشگاه ملی سابق (علوم پزشکی شهید بهشتی فعلی)، مرکز پزشکی ایران سابق، انستیتو عالی پرستاری فیروزگر و انستیتو روانپزشکی ایران اعطا و رشته پرستاری داخلی - جراحی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در مهرماه سال 1355 در مرکز پزشکی ایران سابق به پذیرش دانشجو در این مقطع مبادرت کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و بازنگری برنامه ها، کارشناسی ارشد پرستاری دو برنامه آموزشی تحت عناوین آموزش پرستاری با پنج گرایش (داخلی و جراحی، کودکان، روان پرستاری، سلامت جامعه و مدیریت) و مدیریت خدمات پرستاری با چهار گرایش (داخلی و جراحی، کودکان، روانپرستاری، سلامت جامعه) تصویب و به تدریج دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده های پرستاری وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی در استانهای بزرگ کشور از سال 1361 موفق به اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری گردیدند. در آخرین مصوبات (سال 1374) پرستاری داخلی - جراحی به عنوان یک گرایش در دو برنامه، دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش پرستاری و کارشناسی ارشد مدیریت خدمات پرستاری بوده است.

معرفی رشته :

 رشته پرستاری شاخه ای ازعلوم پزشکی است که نقش آن در بخش مراقبتهای بهداشتی، درمانی بسیارمهم است.

 دانش آموختگان این رشته باید ازسلامت کامل جسمی – ذهنی و روحی برخوردار باشند و افرادی دقیق و صبور باشند تا بتوانند بافراگرفتن علوم متنوع، کاربرد آنها را در ارتباط با بیمار بیاموزند و همچنین باکسب تواناییهای حرفه ای و بهره مندی از دانش روز، خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی وتوانبخشی را جهت تامین، حفظ وارتقای سطح سلامت جامعه ارائه دهند.

یک پرستار نمی تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی در کارخود موفق شود بلکه باید بتواند از دانش خود درشرایط مختلف ومتفاوت به درستی استفاده کند واین نیاز به قدرت تجزیه وتحلیل خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی مناسب دارد.

 رشته پرستاری داخلی جراحی شاخه ای از رشته پرستاری است که به تربیت پرستاران متبحر، آگاه و توانمند به مراقبت از بیماری در مواجهه با مشکلات و بیماریهای داخلی و جراحی می پردازد.

رشته پرستاری داخلی جراحی تا سال 92 به عنوان گرایشی از رشته ارشد پرستاری مطرح بود و علاقه مندان صرفاً از طریق ورود به رشته پرستاری می توانستند وارد این رشته شوند، اما از کنکور ارشد 92، این رشته به صورت مستقل در مجموعه رشته های ارشد علوم پزشکی به جذب دانشجو برای سال تحصیلی 93-92 پرداخته است.

فلسفه (ارزش ها و باورها): در تدوین این برنامه، بر ارزش های زیر تأکید شده است:

  • • انسان به عنوان جانشین خدا دارای کرامت، قداست، حرمت و منزلت والایی بوده و از حقوق همه جانبه به منظور ارتقاء سلامت برخوردار می باشد.
  • • اعتقاد به مرجعیت علمی و تلاش در جهت دستیابی به قله های دانش و خردورزی در پرستاری از ارزشهای نهادینه در پرستاری است.
  • • تلاش در نیل به عدالت در سلامت و آموزش پزشکی تعهد دائمی حرفه پرستاری است و هرگونه برنامه ای مبتنی بر آن ارزشمند است.
  • • پیشرفت و رعایت عدالت اجتماعی در ارائه مراقبت های بهداشتی به انسان در جهت رفع نیازهای بیولوژیکی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی امری ضروری است.
  • • این برنامه بر پیشگیری از بیماری و ناتوانی و ارتقاء سلامت در تمام سطوح آن تأکید دارد.
  • • حق دریافت آموزش های لازم و مشارکت در تصمیم گیری های مربوط به سلامت مددجو از حقوق اصلی اوست.
  • • مراقبت های جامع و جامعه نگر پرستاری در راستای تأمین سلامت کامل مددجویان، با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی در حیطه های بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی صورت می پذیرد.
  • • راهبرد آموزشی این برنامه بر محوریت دانشجو به عنوان عنصر اصلی آموزش تنظیم شده است.
  • • برنامه های آموزش پرستاری در این مقطع در جهت تربیت افراد به منظور رسیدن به خلاقیت، ابتکار، شایستگی، خودباوری، خودکفایتی و دانش پذیری می باشد.
  • • راهبرد آموزشی غالب در این برنامه تقویت روحیه یادگیری و خودآموزش مادام¬العمر می باشد.
  • • در این برنامه آموزشی بر استفاده از فنون و روش های جدید آموزشی تأکید شده است.
  • • دانش آموختگان این مقطع از توانمندیهای بالقوه خود در جهت قضاوت، رشد و شکوفایی حرفه پرستاری و اخلاق انسانی بهره برده و افرادی مسئول، کارآمد و اثربخش در جایگاه خود می باشند.

 دورنما (چشم انداز یا آینده شغلی پرستاری داخلی جراحی): در 10 سال آینده، این دوره در کشور، از لحاظ استانداردهای آموزشی، تولیدات پژوهشی و ارائه خدمات پرستاری به مردم، در منطقه در ردیف کشورهای برتر مطرح خواهد شد.

رسالت (ماموریت): رسالت این دوره، تربیت پرستاران متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و جامع نگر است که با بکار بستن تفکر انتقادی و با تکیه بر کاربرد علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، مددجویان را در سطوح جامعه: مراکز بهداشتی، درمانی و توانبخشی یاری می نماید.

پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان:

دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود:

  • • مشکلات مددجویان را در قالب تشخیص های پرستاری تعیین نمایند.
  • • برای برطرف کردن مشکلات مددجویان برنامه مراقبتی تدوین نمایند.
  • • برنامه ارتقاء سلامت مددجویان را اجرا و ارزشیابی کنند.
  • • از بیماران بزرگسالان در عرصه های مختلف مراقبت نمایند.
  • • در نقش آموزشی از عهده برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی آموزش دانشجویان، همکاران، مددجویان و خانواده آنها برآیند.
  • • در تدوین سیاست های مرتبط با ارتقاء سلامت بزرگسالان مشارکت فعال داشته باشند.
  • دوره كارشناسي ارشدناپيوسته رشته پرستاري مراقبت هاي ويژهCritical Care Nursing (M.Sc.)

    تعريف رشته : پرستاري مراقبت هاي ويژه يك شاخه اختصاصي از رشته پرستاري است كه از طريق بهينه سازي مراقبت هاي پرستاري از بيماران بد حال و نيازمند به مراقبت هاي ويژه وتقويت مباني مديريتي، آموزشي، پژوهشي، اخلاق و رفتار حرفه اي، موجبات مراقبت پرستاري، كاهش مرگ و مير و عوارض بيماري در بخش هاي ويژه را فراهم مي سازد.

    پرستار مراقبت هاي ويژه: پرستار مراقبت هاي ويژه  فردي است ورزيده و داراي دانش عالي كه به عنوان عضوي فعال از گروه مراقبتي، وظيفه ارائه كاملترين و مناسب ترين مراقبت را به بيمار بدحال در بخش ويژه به عهده دارد. دانش و مهارت هاي اين پرستاران در راستاي پيشگيري از بيماري ها، حفظ و ارتقاءسلامت ادامه درمان  ناتواني، آسايش و آرامش بيماران بد حال به كار گرفته مي شود.پرستار مراقبت ويژه  كارايي حرفه اي خود را با آموزش مداوم (نظري و عملي ) و پژوهش در رشته هاي مرتبط با محوريت بخش مراقبت ويژه  تداوم مي بخشد.

    تاريخچه رشته :در دو دهه اخير در برخي دانشگاههاي معتبر دنيا از جملهUCSF،JCU،NottinghamوJohns Hopkins Stanfordتوجه اي ويژه به راه اندازي دوره هاي آموزشي دانشگاهي براي پرستاران باليني شده است. حاصل اين امر ايجاد رشته هايي چون پرستاري پيشرفته، پرستاري مراقبت هاي ويژه و زير شاخه هاي پرستاري مراقبت هاي قلب و عروق، ريه، كليه و ديگر رشته هاي مشابه مي باشد.

    در ايران به دنبال نياز به ارائه مراقبت هاي ويژه، در سه دهه اخير توجه خاصي به اين امر شده است و به تبع آن همزمان با تاسيس مراكز مراقبت هاي ويژه، دوره هايي در اين خصوص در بعضي از مراكز برگزار مي شد و از سال 1368 نيز رسمأ دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي ايران برنامه هاي 6 ماهه پرستاري مراقبت هاي ويژه برگزار نمود. در حال حاضر نيز در برخي از مراكز آموزشي دوره هاي 6 ماهه تخصصي مراقبت هاي ويژهCCU،ICU، دياليز و. .. برگزار مي گردد.

    ارزش ها و باورها(values ): پرستار از سويي با سلامت انسان به عنوان موجودي چند بعدي با همه ويژگيهاي جسمي، رواني، اجتماعي و اخلاقي سروكار دارد و از سويي ديگر بر اساس نظام ارزشهاي اسلامي حاكم بر جامعه، ملزم به رعايت حقوق انسانها و برقراري عدالت اجتماعي مي باشد، بايد از طريق خدمت رساني مناسب پرستاري و انجام مراقبت هاي پرستاري به بيماران بد حال در تحقيق ارزشها و باورهاي فوق تلاش نمايد.

     چشم انداز رشته(vision): چشم انداز رشته كارشناسي ارشد ناپيوسته پرستاري مراقبت هاي ويژه براي بهبود وضعيت پرستاري اين رشته در سرتاسر كشور در ده سال آينده عبارت است از:

    1. ارتقاء استانداردهاي مراقبتي و بهينه سازي وضعيت مراقبت هاي درماني در بخش هاي ويژه
    2. به حداقل رساندان مرگ و مير بيماران بد حال با در نظر گرفتن استانداردهاي جهاني
    3. افزايش بكارگيري تدابير مديريتي، آموزشي و پژوهشي در مراقبت هاي ويژه پرستاري
    4. افزايش توجه مديران و سياست گذاران نظام سلامت به بخش هاي ويژه بيمارستانها و روند درمان بيماران بدحال

    رسالت رشته(mission ): رسالت رشته كارشناسي ارشد ناپيوسته پرستاري مراقبت ويژه عبارت از كاهش مرگ و مير و عوارض بيماران  بستري در بخش هاي ويژه و گسترش ساختاري در ارتقاء روند مراقبت هاي پرستاري و تربيت دانش آموختگاني كار آمد با توانايي ها و فراتوانائيهاي لازم مي باشد.

     اهداف كلي رشته(aims ): هدف كلي رشته كارشناسي ارشد ناپيوسته پرستاري مراقبت ويژه، تربيت دانش آموختگاني است كه داراي دانش، نگرش و عملكرد لازم در زمينه حوزه كاري اصلي (مراقبت از بيماران بدحال )و توانايي ها و فراتوانايي هاي لازم (رفتار حرفه اي، مهارت هاي ارتباطي، فناوري اطلاعات، خودآموزي مادام العمر، پژوهش، مديريت و ارتقا ء كيفيت، حل مسئله، و...) به صور ذيل باشند:

    الف) دانش پرستاري

    ب‌)   ارتقاء نگرش و عملكرد لازم در مورد مراقبت از  بيماران بدحال

    ج) ارتقاء مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي ميان فردي ودرون گروهي بهينه در دانش آموختگان

    د‌)      ارتقاء نگرش و مهارت هاي لازم در مورد رفتار حرفه اي

    ه‌)      ارتقاء دانش نگرش و مهارت لازم در زمينه پژوهش هاي كاربردي

    و‌)     ارتقاء دانش، نگرش و حمايت لازم در مورد فناوري داده ها(ICT,IT)

    ز‌)     ارتقاء دانش، نگرش و مهارت مناسب در زمينه كابرد مديريت، برنامه ريزي و ارتقاء كيفيت مستمر در امور مراقبت و آموزش مرتبط با  بيماران بد حال.

    ح) ارتقاء فراتوانايي خودآموزي مادام العمر از طريق تقويت و ممارست مهارت هاي خود ارزيابي و ارتقاء خود

    ي)ارتقاء فراتوانايي نقد خلاقانه و حل مسئله در شرايط بحراني

کلیه حقوق و امتیازات این وبگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بوده و هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر این وبگاه، پیگرد قانونی دارد.